Friday, August 13, 2010

Kuih JongKong

Aku teringin sangat nak makan kuih jongKong ni.... Nak wat la...
Ni pun amik dr blog http://chetambiz.blogspot.com....


Bahan2: -
2 cwn tepung beras
6 cawan santan
Gula (ikut suka; nak manis/kurang manis)
Garam (terpulang, nak taruh boleh, tak nak taruh pun blh)

Cara:-
1) Tepung beras campurkan dengan 4 cawan santan (kacau sebati)
2) Masakkan bahan no. 1 dlm kuali dengan api yang perlahan (macam masak kanji som-som)
3) Bila sudah beku dan masak, masukkan lebih kurang 2 sudu makan tepung yang sudah msak ke dalam cawan.
4) Masukkan gula & santan kedalam cawan tersebut tp jgn sampai hapus/tutup kanji tepung tadi.
5) Kukus sampai santan masak (santan jadi mcm santan kuih limas/kuih sampan) - lebih kurang 1/2jam.

*** Kalau nak masukkan garam, masukkan garam ke dalam santan.
*** Santan jangan cair sgt...tp bukan gunakan pati santan tau...






4 comments:

Drama Mama said...

wah kuih apakah ini? belom pernah makan nih!~

http://twinkywinkystars.blogspot.com

iEfa said...

haaa kak naper akak tau kuuih ni...zaki tk tau pon..sedappp gile....ayah saye slalu beli kt langat kak...sedapnyerrr telampau2...saye tk penah tau kt mane selain langat....akak dh jumpe ker...

Atie Yusup said...

drama mama; sedap kuih ni, time pose mmg glomour kuih kat langat

fa; ha akak mmg tahu sb dulu kan keje kat kajang, geng2 selalu klu bulan pose mmg cr kuih ni smpi la ke langat

iEfa said...

haa pdan laa..dier sedap dr langat jek...klo skrg org gune dlm bekas2 plastik...tk ori dh....jumpe tak :D

Related Posts with Thumbnails